Målsætning – Nå dine mål

At nå sine mål – uden for mange overspringshandlinger; det er der nogen der er ”100 metermestre” i; men der er nok endnu flere, der ikke er… Det kan have konsekvenser på mange fronter – nogen alvorlige. Uanset, så er det frustrerende, ikke at kunne nå de mål man har sat sig for.

I NLP (Neuro Linkvistisk Psykologi) har man begrebet ’Modeling’, som er en del af psykoterapeut uddannelsen inden for denne psykologi retning. Det er studiet af, hvordan de – der har dén kompetence man gerne vil tilegne sig – faktisk gør. – Hvad tænker de, – hvad gør de og – i hvilken rækkefølge?
Det kan man kopiere og derved tilegne sig – på sin egen måde.

Der er for længst lavet en ‘modelling’ på dét at nå en målsætning. Det blev til målsætningsmodellen SMARTE. Bogstaverne står for forbogstaverne i de trin, som målsætningsmodellen består af.

Den er, over tid, både blevet til organisations modellen for SMART-mål, NLP’ens SMARTE og terapiens SMARTHE.

Kopier eksperterne

De der var “100metermestre” i at nå deres mål; de gjorde det på mange forskellige måder – men der var 6 ting de alle gjorde ens – og i den samme rækkefølge;

De var alle meget konkrete på hvad målet var og de vidste præcis hvad beviset var for, at de var i mål. Samtidig vidste de helt præcist; hvad det ville give dem og hvad de ville opnå, når de faktisk stod i målet. De var også meget realistiske i, hvad de “skulle smide i puljen”, for at nå i mål (tid / kompetencer / afsavn mv.).
De var gode til at sætte en realistisk deadline – og de overholdt den.

Mål-eksperterne havde tænkt over og vurderet både fordele og evt. ulemper, ved at gå efter målet – og de var sig helt bevidst; hvad effekten af deres anstrengelser ville blive – og at de var det værd. Er anstrengelserne det ikke værd – så er det ikke et mål; så er det en drøm – og fred være med det… så skal man blot ikke gå rundt og slå sig oven i hovedet med, at man er dårlig til at nå sine mål…

Hvis du har et mål; så kan du øge sandsynligheden – for at du når det – med 100%, ved at bruge måleksperternes model SMARTHE.
Lav øvelsen nedenfor.

Målsætning

Vil du have hjælp?

Hvis du hellere vil guides igennem – og evt. få opløst de blokeringer der ligger i vejen – så er du velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale.

KH

Tville

Mob 25331258

Mail  kontakt@tville.dk

SMARTHE øvelse

Stil dig selv spørgsmålene – og skriv svarene ned:

S        Specifikt

– Hvad er mit mål; helt præcist?

M       Målbart 

– Hvad er beviset for, at jeg er kommet i mål?
– Hvornår ved jeg, at jeg har passeret målstregen?

A       Atraktivt   

– Hvad gør det værdifuldt for dig at nå i mål?

– Hvad vil dét give dig?

– Og hvad vil dét gøre for dig?

– Og hvad vil netop dét give dig?

R        Realistisk   

– Hvad skal være muligt, for at du når dit mål?

– Hvad skal du smide i puljen, for at nå i mål?

T        Tid 

– Hvornår vil du være i mål?

– Hvornår har du deadline?

H       Helhed

– Hvem eller hvad vil dét – at du når i mål – gå ud over?

– Hvem eller hvad vil det være en ulempe for, at du når i mål?

– Hvem eller hvad vil dét – at du når i mål – være en fordel for?

– Hvad vil det give dem?

– Hvad vil det give DIG?

E        Effekt 

– Hvad vil være det første du lægger mærke til, når du er i mål?

– Hvad vil være det første, som ANDRE vil bemærke, når du er i mål?

Nu har du bearbejdet din målsætning – NU skal du tage action… Hvis du vil læse om ’Motivation og Handlekraft’, så læs blog indlægget af samme navn.

Tak fordi du læste med

 

Følg mig:

 

Du skal være velkommen på mit Nyhedsbrev

 

KH
Tville

Mobil: 25331258  ¤  mail: kontakt@tville.dk

Vestergade 10 Baghuset, Køge C

Psyko – og NLP-terapeut  ¤  Kognitiv Coach og Mentor  ¤  Hypnoterapeut  ¤  Praksis siden 2001  ¤  Speciale i Stress og angst (alle aldre)  ¤  Specialist i børn, teens og unge  ¤  Online terapi & coaching: på GDPR sikret platform.