anger management

Vrede er oftest en indestængt frustration der kommer til udtryk ELLER et forsvar hvis man oplever afmagt eller desperation.

Vrede er et forsøg på ikke at være svag og/eller sårbar. Det kan også være et forsøg på at bevare kontrollen.

Det står lidt i modsætning til, at det ofte opleves som et kontrol-tab, at give efter for vreden. Ligesom, at et vredesudbrud kan føre til konflikter man ikke ønsker at tage, sårende ord der kan være svære at glatte ud og vreden kan desværre også føre til både psykisk og fysisk vold. Her handler det om Anger Management!

Anger Management – Vrede / Bitterhed / Had

Vrede kan også være ”iskold kulde” eller tavshed. Det er det man kalder den ’passive’ vrede. Raseri er den ’aktive’. Og faktisk er der mange, der vender vreden indad. Måske ”indebrændt” beskriver det meget godt.

Udadvendt – malplaceret – vrede kan blive et stort problem, både ift. de private relationer og de jobmæssige. De fleste møder foragt, hvis ikke de kan ”styre sig”.

Den indadvendte vrede kan være lige så skadelige som den udadvendte. Den skader både livsglæde og evnen til at skabesunde relationer.

Jalousi er OGSÅ en vredesform. Den er blot kombineret med angst. Men enhver der har følt jalousien – i sig selv eller fra andre – vil kunne genkende vreden i følelsen.

Du skulle overveje at få set på dine reaktioner hvis:

  • Du kommer til at sige noget, du senere fortryder
  • Du føler en ukontrollabel vrede
  • Du ødelægger ting, for at få afløb for vreden
  • Du føler dig ofte angrebet eller uretfærdigt kritiseret
  • Du oplever andre tager afstand
  • Du føler at du skubber folk fra dig
  • Du staffer dig selv (selvskade eller andet) når du har haft et vredesudbrud.
  • Du bruger vreden som et våben eller til at tryne / undertrykke andre

Men du behøver ikke leve i og med din vrede. Du kan blive fri for den ensomhedsfølelse – som jeg høre alle i behandling – tale om. Du kan slippe for den skam og afmagt, der følger med.

Udgangspunktet for anger management

Mit udgangspunkt er, at vreden er et ubevidst forsøg på at få dækket et behov der ikke bliver dækket. Vreden har et formål.

Vi ser på, hvilke uopfyldte behov – bevidst eller ubevidst – vreden ”gør opmærksom på” (fx svigt / uretfærdighed etc). Vi arbejder med redskaber til at kunne kommunikere anderledes og med at kunne tænke anderledes om sig selv. Det er hele essensen i anger management!

Hverken vrede eller jalousi kan bearbejdes som efter en formel. Det gælder for vrede, som for enhver anden problemstilling, at jeg forholder mig til 1) problemfeltet, 2) løsningsfeltet, 3) de ressourcer der kræves, 4) at vedligeholde og udbygge disse, på sigt.

Bitterhed og had

Bitterhed og had, er nok de eneste følelser, der ætser livsglæden mere, end jalousi. Bitterhed fylder sindet med – ofte overdrevne – forestillinger og undertrykt vrede. Had er både nedbrydende for livskvalitet og sindet.

Bitterhed forhindrer et liv med dejlige oplevelser og nyttige tanker.

En filosof har sagt: ”Det er som selv at indtage gift, når man ønsker en anden død”.

Hvordan vi reagerer, på en fx krænkende situation, er i vid udstrækning skabt i vores fortid – ikke kun nu og her situationen. Den reaktion vi føler – uanset hvor ondt den kan gøre – er baseret på vores historie.

For at slippe den destruktive bitterhed, skal man turde se årsagen i øjnene. Det gøres bedst fra sikker afstand i hypnose. Her genoplever man ikke følelsen, men ser på den ”udefra” og kan tilføre det ”den yngre dig” manglede i situationen.

Præsentation af mig som behandler

Hvem er jeg – og er jeg den rette?

Indledende snak

Hos mig starter vi med en indledende snak. Jeg har ikke et sted du kan booke direkte.
Jeg skal vide at jeg kan gøre en forskel for dig – og du kan forhåbentligt få et indtryk af mig.

Hvis du har lyst til en indledende snak om det du går og tumler med, er du meget velkommen til at ringe til mig. Jeg træffes bedst mellem 10.00 og 20.00. Hvis der er telefonsvarer på, bedes du lægge navn og nummer, så kontakter jeg dig snarest muligt.

Kontakt mig

RING 25 33 12 58
E-MAIL Tville
En snak er helt uforpligtigende. Vi kan så aftale en tid, hvis du ønsker det.

NB! Kun jeg ser den mail. Ingen andre har tilgang. Men i disse GDPR tider (datasikkerheds regler), vil jeg bede dig om at undgå personfølsomme oplysninger i mailen.

Detaljer tager vi i telefonen, eller ved vores første session.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Tville

Vestergade 10 Baghuset
4600 Køge