Sorg og krise

Sorg og Krise

Ofte blandes de to begreber sammen. Sorg er den følelse og proces, der følger af et tab af noget eller nogen, der betyder noget for én.

Kriser opstår, når hændelser eller omvæltninger opstår meget pludseligt og kræver noget af en person, som de ikke var forberedt på.

Der er dog mange sammenfald mellem de to – herunder den bearbejdningsproces, som personen skal igennem – uanset om det er tabet af en kær, et job, kæreste eller livsomvæltende situationer.

Cullberg beskriver processen (med mine ord) som bestående af 4 faser:

Chok –fasen > Reaktions –fasen > Bearbejdnings –fasen > Nyorienterings fasen

  • I Chok fasen – er vi i chok. Vi er ikke rationelle (og den kommer man i, selv om det fx har været et længere sygdomsforløb – og vi måske trOr vi er forberedte. Det er vi sjældent…
  • I Reaktionsfasen – reagerer vi. Vi prøver ofte at finde en (bort)forklaring. Vi bliver vrede, ulykkelige, ulogisk handlende…
  • I Bearbejdningsfasen – begynder vi at mOdstræbende at acceptere den nye situation… Man kan stadig falde tilbage til reaktionsfasen og blive overvældet af sorg – men det går hurtigere med at genfinde accepten.
  • I Nyorienteringsfasen – vi begynder at kunne se udad og overkomme at leve videre, nu med det oplevede i bagagen. Man har måske fået nye indsigter, erfaringer og håndtere sorgen derefter.

Der er ikke nogen formel på, hvor længe man skal være i hver fase. Men ikke meget over tre dage i chok-fasen og Ikke meget mere end én uge i reaktionsfasen. 
Bearbejdningsfasen er langt mere ”fleksibel”. Der er mange forskellige ting der spiller ind på længden – blandt andet hvor stort tabet er. 
Man ved oftest når nyorienteringsfasen er indtrådt.

I krisepsykologi arbejder jeg med fase 1 og 2. Jeg hjælper den sorg- eller krise ramte, med at komme igennem den opslidende chok- og reaktionsfase – på situationens præmisser. Der er forskel på en sorg og et overfald.

Med kognitiv coaching og terapi, kan man komme helskindet og hurtigere gennem bearbejdsningsfasen – men ting skal samtidig også have sin tid. Det er vigtig ikke at forcere processen.

Det at tale med en udenforstående, kan være en stor lettelse. Her kan man fx være både ”vred” på den der er gået bort – over det der kan føles som et svigt – og få skabt overblik i det følelsesmæssige kaos, der kan opstå.

Link:

Patienthåndbogen – om sorgreaktioner – https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/diverse/sorgreaktion/

Hvem er jeg, og er jeg den rette?

Indledende snak

Hos mig starter vi med en indledende snak. Jeg har ikke et sted du kan booke direkte.
Jeg skal vide at jeg kan gøre en forskel for dig – og du kan forhåbentligt få et indtryk af mig.

Hvis du har lyst til en indledende snak om det du går og tumler med, er du meget velkommen til at ringe til mig. Jeg træffes bedst mellem 10.00 og 20.00. Hvis der er telefonsvarer på, bedes du lægge navn og nummer, så kontakter jeg dig snarest muligt.

Kontakt mig

RING 25 33 12 58
E-MAIL Tville
En snak er helt uforpligtigende. Vi kan så aftale en tid, hvis du ønsker det.

NB! Kun jeg ser den mail. Ingen andre har tilgang. Men i disse GDPR tider (datasikkerheds regler), vil jeg bede dig om at undgå personfølsomme oplysninger i mailen. Detaljer tager vi i telefonen, eller ved vores første session.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Med kærlig hilsen

Tville

Vestergade 10 Baghuset
4600 Køge